One may not sit nor stand in ones parents designated place in shul or at home or anywhere else where they may have a designated place. One may not contradict ones parents. One may not approve of one's parents in their presence (e.g. I see your point) as this indicates that one would have the ability to say otherwise. Even if parents insult one in public one may not upset them, though one may take legal action to recuperate any monetary loss they caused. Source: KSA 142:1
סעיף א
צריך ליזהר מאד בכבוד אביו ואמו ובמוראם. שהשוה אותן הכתוב לכבודו ולמוראו יתברך שמו, כתיב כבד את אביך ואת אמך וכתיב כבד את ה' מהונך. באביו ואמו כתיב איש אמו ואביו תיראו, וכתיב את ה' אלהיך תירא, כדרך שצוה על כבוד שמו הגדול ומוראו כן צוה על כבודם ומוראם. שלשה שותפין הן באדם הקדוש ברוך הוא, אביו, ואמו. (איש מזריע לובן שבו, אשה מזרעת אודם שבו, והקדוש ברוך הוא נפח בו נשמה, מראה עין, ושמיעת אוזן, ודיבור). בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאלו דרתי ביניהם וכבדוני.
No comments:
Post a Comment