Thursday, April 3, 2008

Halocho #86 - Is January the first month?

This Shabbos we take out 2 Sifrei Torah. In the first we will read Parshas Tazria and in the second we will read Parshas Hachodesh (Exodus Ch. 12, Verses 1-20). Parshas Hachodesh reminds us of the following upcoming Mitzvos: - The month of Nissan (which begins on Sunday) is the first month on the Jewish calendar, as the opening words of Parshat Hachodesh proclaim: "This month is for you the first month". - The laws of Korban Pessach; sacrificed on Erev Pessach in the afternoon, it had to be roasted whole and then eaten on the first night of Pessach with Matza and Marror (bitter herbs). - Leftovers had to be burnt on the first day of Chol Hamo'ed. - Matza needs to be made carefully to ensure it doesn't become Chometz (leaven). - The first and last days of Pessach are Yom Tov. - One may not own Chometz, nor eat it, during Pessach . Source: Kitzur Shulchan Aruch 140:2

שמות פרק יב
א ויאמר ה' אל-משה ואל-אהרן, בארץ מצרים לאמר
ב החדש הזה לכם, ראש חדשים: ראשון הוא לכם, לחדשי השנה
ג דברו, אל-כל-עדת ישראל לאמר, בעשר, לחדש הזה: ויקחו להם, איש שה לבית-אבת--שה לבית
ד ואם-ימעט הבית, מהיות משה--ולקח הוא ושכנו הקרב אל-ביתו, במכסת נפשת: איש לפי אכלו, תכסו על-השה
ה שה תמים זכר בן-שנה, יהיה לכם; מן-הכבשים ומן-העזים, תקחו
ו והיה לכם למשמרת, עד ארבעה עשר יום לחדש הזה; ושחטו אתו, כל קהל עדת-ישראל--בין הערבים
ז ולקחו, מן-הדם, ונתנו על-שתי המזוזת, ועל-המשקוף--על, הבתים, אשר-יאכלו אתו, בהם
ח ואכלו את-הבשר, בלילה הזה: צלי-אש ומצות, על-מררים יאכלהו
ט אל-תאכלו ממנו נא, ובשל מבשל במים: כי אם-צלי-אש, ראשו על-כרעיו ועל-קרבו
י ולא-תותירו ממנו, עד-בקר; והנתר ממנו עד-בקר, באש תשרפו
יא וככה, תאכלו אתו--מתניכם חגרים, נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם; ואכלתם אתו בחפזון, פסח הוא לה
יב ועברתי בארץ-מצרים, בלילה הזה, והכיתי כל-בכור בארץ מצרים, מאדם ועד-בהמה; ובכל-אלהי מצרים אעשה שפטים, אני ה
יג והיה הדם לכם לאת, על הבתים אשר אתם שם, וראיתי את-הדם, ופסחתי עלכם; ולא-יהיה בכם נגף למשחית, בהכתי בארץ מצרים
יד והיה היום הזה לכם לזכרון, וחגתם אתו חג לה': לדרתיכם, חקת עולם תחגהו
טו שבעת ימים, מצות תאכלו--אך ביום הראשון, תשביתו שאר מבתיכם: כי כל-אכל חמץ, ונכרתה הנפש ההוא מישראל--מיום הראשן, עד-יום השבעי
טז וביום הראשון, מקרא-קדש, וביום השביעי, מקרא-קדש יהיה לכם: כל-מלאכה, לא-יעשה בהם--אך אשר יאכל לכל-נפש, הוא לבדו יעשה לכם
יז ושמרתם, את-המצות, כי בעצם היום הזה, הוצאתי את-צבאותיכם מארץ מצרים; ושמרתם את-היום הזה, לדרתיכם--חקת עולם
יח בראשן בארבעה עשר יום לחדש, בערב, תאכלו, מצת: עד יום האחד ועשרים, לחדש--בערב
יט שבעת ימים--שאר, לא ימצא בבתיכם כי כל-אכל מחמצת, ונכרתה הנפש ההוא מעדת ישראל--בגר, ובאזרח הארץ
כ כל-מחמצת, לא תאכלו; בכל, מושבתיכם, תאכלו, מצות
- Danny Thursday, 27 Adar-2 5758

1 comment:

  1. Sombody asked:

    Thank you very much for this post. It is very educative.

    However, can you explain what is the status of "Rosh Hashana" in this sense.
    "Rosh Hashana" is the start of the Jewish Calender at "Tishrei"

    I replied

    Hi

    Thanks for writing in.

    While everybody knows that Rosh Hashana is the start of the Jewish year, not everybody knows that Halachicaly there are 4 Rosh Hashanas in a year.

    The first Mishna in Rosh Hashana - http://www.mechon-mamre.org/b/h/h28.htm - teaches us:
    מסכת ראש השנה פרק א
    ארבעה ראשי שנים הם
    באחד בניסן, ראש השנה למלכים ולרגלים
    באחד באלול, ראש השנה למעשר בהמה; רבי אלעזר ורבי שמעון אומרין, באחד בתשרי
    באחד בתשרי, ראש השנה לשנים לשמיטים וליובלות, ולנטיעה ולירקות
    באחד בשבט, ראש השנה לאילן, כדברי בית שמאי; בית הלל אומרין, בחמישה עשר בו

    So we count years from Tishrei, but we count months from Nisan.

    The world was created in Tishrie - so we count the years from then.
    Nisan is the month of our redemption so it got a special status; months get counted from Nisan.

    I realize your question is better than my answer, but that's the general idea; Judaism doesn't have a single "stop & start" date; we have a whole collection of them.

    - Danny

    BTW: The Torah clearly calls Nisan the first month, but Rosh Hashana is only called "Yom Teru'a" - the day of blowing the shofar. The Torah never refers to it as Rosh Hashana.

    ReplyDelete