One may not build a house using the measurements of the Bet Hamikdash, nor a courtyard the size of its courtyards. (These measurements can be found in Tractate Midot.) One may not make a table identical to the one in the Bet Hamikdash. (Measurements and materials are in last week's Parsha: Terumah) One may not have a Menorah identical to the one in the Bet Hamikdash:
- A 7 branched menorah is forbidden even if it's not made of gold, and even if it doesn’t have the "flower & cup" designs nor the height of the Menorah described in Parshat Terumah. Reason: These details did not disqualify the Menorah in the Mikdash.
- One may have a 5, 6 or 8 branched Menora.
- A circular candelabrum with 6 arms and a 7th in the middle is questionable. Since this is a Torah prohibition one should be strict and forbid it.
- (Note: In Israel the big silver manufactures do not manufacture 7 armed candelabras in any configuration.)
Source: KSA 168:5-6
סעיף ד - אסור לעשות בית תבנית היכל כשיעור גבהו וארכו ורחבו. אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה, שלחן תבנית השלחן שהיה בבית המקדש, מנורה, תבנית המנורה שהיתה בבית המקדש, אבל עושה של חמשה קנים או של ששה או של שמונה, אבל של שבעה לא יעשה אפילו משאר מיני מתכות, ואפילו בלא גביעים וכפתורים ופרחים, ואפילו אינה גבוהה שמונה עשר טפחים, משם דכל אלו דברים גם במנורה שבמקדש לא היו מעכבין. סעיף ה - יש נוהגין לעשות מנורה לשבעה נרות, דהיינו ששה בעיגול ואחד באמצע אבל הרבה פוסקים אוסרים זאת, ויש להחמיר בספק איסור דאורייתא. סעיף ו - העושה שמן המשחה במעשה ובמשקל האמור בתורה, חייב כרת ובשוגג חייב חטאת, והוא שעושה אותו כדי להמשח. והעושה קטורת מאחד עשר סמנין שבתורה לפי המשקולת אפילו לא עשה אלא חציו או שלישיתו חייב כרת, עשה להתלמד בה פטור.
Somebody asked:
ReplyDeleteHow does the Temple Institute get around the problem of making tthe keilim of the bais HaMikdash?
I responded:
They answer that question:
שאלה: האם ניתן לבנות כיום כלים עבור המקדש?
[snip]
. יש המקשים: הגמרא במסכת עבודה זרה אומרת כי לא עושים מנורה בתבנית מנורה, שולחן בתבנית שולחן וכד'.
אם כן: אסור להכין כלים כיום!
אלא שיש לבאר כי גמרא זו דנה באדם שמכין כלים לשם שימוש פרטי, אולם ודאי שכשהמטרה הינה לשם המקדש הדבר מותר.
הראיה היא שהרמב"ם מביא הלכה זו בפרק ז' מהלכות בית הבחירה, בו הוא עוסק בהלכות מורא מקדש, מכאן שהלכה זו קשורה לדיני היראה מפני המקדש.