Monday, August 27, 2018

Halocho #2133 - Tell me about the Haddas - Myrtle?

On Sukkoth there's a Mitzvah to shake the four species; a Lulav, 3 Haddasim, 2 Aravot and an Etrog.

Each הֲדַס is a branch of a myrtle bush, and must be at least 3 Tefachim (24 cm - 10") long.

Myrtle leaves grow on the stem in groups of three or more. A Kosher הֲדַס needs to be מְשֻׁלָּשׁ; with each group of leaves growing out of the branch at exactly the same height.

Preferably the הֲדַס should be מְשֻׁלָּשׁ its entire length, though it's Kosher if only the top half is מְשֻׁלָּשׁ.

The entire הֲדַס needs to be covered in leaves, the top of the lower leaves must reach the bottom of the higher ones.

Myrtle bushes have berries growing on them. A הֲדַס should not have any berries on it; berries should be removed (with their stems) before Yom Tov.

Make sure that the top of the הֲדַס  is not cut off, it usually ends in a set of tiny leaves.

The הֲדַסִּים need to be kept fresh; dried out הֲדַסִּים are not Kosher.

If the הֲדַסִּים were grown in a flower pot, a Rabbi needs to be consulted to discuss if they are Kosher.

Source: Shulchan Aruch 646.

Ktiva Vechatima Tova; wishing you a year full of good news,

- Danny
Tuesday, 14 Elul 5778


הַהֲדַס צָרִיךְ לִהְיוֹת מְשֻׁלָשׁ, דְּהַיְנוּ שֶׁיוֹצְאִין בּוֹ מִכָּל קֵן וָקֵן שְׁלֹשָה עָלִין בְּשׁוּרָה אַחַת בְּשָׁוֶה, שֶׁלֹּא יִהְיֶה אֶחָד גָּבוֹהַּ אוֹ נָמוּךְ מֵחֲבֵרָיו

וּצְרִיכִין שֶׁיִהְיוּ הֶעָלִין חוֹפִין אֶת עֵצוֹ, דְּהַיְנוּ שֶׁרֹאשׁ כָּל עָלֶה, יַגִּיעַ לְמַעְלָה מֵעֻקְצָהּ שֶל הֶעָלֶה שֶׁלְּמָעְלָה

וּבְתוֹךְ אֵלּוּ הַהֲדַסִּים הַמּוּבָאִים מִמֶּרְחָק, בְּדֹחַק שֶׁיִּמָּצְאוּ כְּשֵׁרִים, וּצְרִיכִין לְבָדְקָם. וְהַיָרֵא דְבַר ה', יְהַדֵּר לִקְנוֹת הֲדַסִּים לַחִים יְרֻקִּים מְשֻׁלָּשִׁים וּמְהֻדָּרִים. וְהַגְּדֵלִים בִּמְדִינָתֵנוּ, צְרִיכִין לְדַקְדֵּק בָּם אִם אֵינָם מֻרְכָּבִים, וְאִם לִא גָדְלוּ בְּעָצִיץ שֶׁאֵינוֹ נָקוּב. וְכֵן צְרִיכִין לְדַקְדֵּק בָּזֶה בַּלּוּלָבִין הַגְּדֵלִים בִּמְדִינָתֵנוּ

 אִם אֵין בְּנִמְצָא הֲדַסִּים מְשֻׁלָּשִים, יִטֹּל שֶׁאֵינָם מְשֻׁלָּשִׁים, וְלֹא יְבָרֵךְ

No comments:

Post a Comment