Sunday, July 3, 2016

Halocho #1738 - Who was burnt to death with a Sefer Torah?

The Shulchan Aruch says that it's appropriate to today - 27 Sivan - since about 2,000 years ago on this date, the Romans wrapped the great רַבִּי חֲנִינָא בֶן תְּרַדְיוֹן in a Sefer Torah, and burnt him to death.

Rabbi Chanina ben Tradyon was one of the 10 martyrs.

King David started Tehillim - Psalms - by declaring:

  אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב
Blessed is the man who doesn't walk in the counsel of the wicked, nor stand in the way of sinners, nor sit in the gathering of the scornful.

Rabbi Chanina ben Tradyon taught (Avot 3:3):

- A gathering of the scornful is when Jews sit together and don't discuss Torah-related topics.

- When Jews do discuss Torah then the שְׁכִינָה - Gcd's presence - is with them.

- Even when a lone Jew learns Torah (like a Halocho a Day), Hashem takes note and rewards him.

Source: Shulchan Aruch, Orach Chaim 580:2

Read about the 10 martyrs at https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Martyrs
Read about Rabbi Chanina ben Tradyon at https://en.wikipedia.org/wiki/Haninah_ben_Teradion

- Danny
Sunday, 27 Sivan 5776

אֵלּוּ הַיָּמִים שֶׁאֵרְעוּ בָּהֶם צָרוֹת לַאֲבוֹתֵינוּ וְרָאוּי לְהִתְעַנּוֹת בָּהֶם... בְּכ''ג בְּסִיוָן בָּטְלוּ הַבִּכּוּרִים מִלַּעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם בִּימֵי יְרָבְעָם בֶּן נְבָט; בְּכ''ה בּוֹ נֶהֱרַג רשב''ג וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל וְרַ' חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים; בכ''ז בּוֹ נִשְׂרַף רַבִּי חֲנִינָא בֶּן תְּרַדְיוֹן וְסֵפֶר תּוֹרָה עִמּוֹ

רַבִּי חֲנִינָא בֶן תְּרַדְיוֹן אוֹמֵר, שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְאֵין בֵּינֵיהֶן דִּבְרֵי תוֹרָה, הֲרֵי זֶה מוֹשַׁב לֵצִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים א) וּבְמוֹשַׁב 
לֵצִים לֹא יָשָׁב. אֲבָל שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְיֵשׁ בֵּינֵיהֶם דִּבְרֵי תוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג) אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי יְיָ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב יְיָ וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי יְיָ וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. אֵין לִי אֶלָּא שְׁנַיִם, מִנַּיִן שֶׁאֲפִלּוּ אֶחָד שֶׁיּוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹבֵעַ לוֹ שָׂכָר, שֶׁנֶּאֱמַר (איכה ג) יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו

No comments:

Post a Comment