Friday, August 22, 2008

Halocho #153 - Kiddush wine

Wine that is turning sour is not Kosher for Kiddush.

Even if it's not yet vinegar - and it still deserves the Bracha of Hagefen - but it smells sour, then it cannot be used for Kiddush.

Kiddush wine should not be left uncovered for long periods of time.

Wine that isn't clear should preferably be strained before Shabbat before being used for Kiddush. If it has a white "skin" on it then it cannot be used for Kiddush as it's probably going sour.

One may use grape juice for Kiddush.

Source: Kitzur Shulchan Aruch 77:5

Shabbat Shalom,

- Danny Erev Shabbat Eikev, 21 Av 5768

Please daven for ESTHER DEVORA bat MINDEL RUTH - אסתר דבורה בת מינדל רות

2 comments:

  1. I got surprised once. Didn't know it was vinegar and spit it out. Should I have found good wine and drunk it then?

    ReplyDelete
  2. According to the Kitzur Shulchan Aruch 77:12 if the "wine" wasn't wine:

    If you wash before Kiddush then you can make HaMotzi right away. No need to find and drink wine.

    If you wash after Kiddush then you should have gone found some good wine:
    - If there a bottle of good wine on the table during Kiddush then you would drink that without further to do.

    - If there was wine in the house (not on the table) that you planned on drinking during the meal then you would have used that to redo Kiddush (but without saying Hagofen again).

    - Otherwise you would have started Kiddush again from the start with good wine.

    Have a Gut Shabbos,

    - Danny

    סעיף יב

    קידש על הכוס סבור שהוא יין, ואחר כך נמצא שהוא מים או שאר משקה, יחזור ויקדש על היין. ואם עמד לפניו יין על השלחן, והיה דעתו לשתות יין גם בתוך הסעודה, אינו צריך לקדש שנית, דהוי כאלו קידש על היין. ואם לא היה יין לפניו על השלחן, אבל היה יין בביתו והיה דעתו לשתות בתוך הסעודה, אין צריך לברך בורא פרי הגפן אלא אשר קדשנו וכו'. ואם היתה הכוס של שכר או "מעד" (מי דבש), במקום שהוא חמר מדינה, בכל אופן אין צריך לקדש שנית אלא יברך שהכל וישתה. ובמקומות שנוהגין לקדש אחר נטילת ידים קודם בציעת הפת, גם כן אין צריך לחזור ולקדש, אלא מברך המוציא והוי כאלו קידש על הפת.

    ReplyDelete